Geldzorgen door beenbreuk

Op 4 februari 2019 krijgt Ada een telefoontje van de eerste hulp. Haar man, Paul, ligt met een complexe beenbreuk in bed. Hij kan de komende tijd niet werken en dat heeft ook gevolgen voor hun woning.

Paul heeft al een aantal jaar zijn eigen hoveniersbedrijf. Voor zijn klanten legt hij ook zwembaden aan. Het gaat goed en de opdrachten stroomden binnen. Het gaat zelfs zo goed dat Paul's vrouw, Ada haar baan opzegt en mee gaat helpen in de administratie voor de zaak. En dan slaat het noodlot toe. Bij het aanleggen van een zwembad valt Paul in het gat.

Paul en Ada

Beenbreuk is ramp voor de eigen zaak

“Toen ik neerkwam, wist ik dat het mis was.” Het lukt Paul om zelf een ambulance te bellen. De broeders die hem te hulp snellen zien het direct: zijn been is op meerdere plaatsen gebroken. Door de breuk kan Paul waarschijnlijk een half jaar niet werken. Dit betekent direct een half jaar zonder inkomen uit zijn eigen bedrijfje. Paul en Ada zitten in één klap in financiële onzekerheid.

Hoe zit dat met de hypotheek?

“Daar maakten we ons echt zorgen over”, vertelt Paul. “We dachten: straks staat er iemand voor de deur, die zegt dat we uit ons huis moeten.” Paul en Ada hadden al 15 jaar een hypotheek. Iedere maand werd er netjes een bedrag van hun rekening afgeschreven. “Je denkt er niet bij na”, zegt Ada. “Het is en blijft een lening.” Gelukkig werd hun schrikbeeld geen realiteit.

Op tijd contact opgenomen

“Het kostte wat moeite om over mijn schaamte heen te stappen”, zegt Paul. “Maar ik ben blij dat ik de bank heb gebeld.” De medewerker van WestlandUtrecht Bank gaf zelfs aan dat hij ook blij was met het gesprek. Er zijn ook klanten die pas contact opnemen na drie betalingsherinneringen.

Tijdelijk lasten verlicht

Ada, met een glimlach: “Er kwam niemand langs om ons huis leeg te halen. We kregen zelfs hulp van de medewerker van WestlandUtrecht Bank om alle financiën op een rijtje te krijgen.” Paul en Ada konden kiezen uit verschillende scenario’s om tijdelijk hun lasten te verlichten. Paul: “We kozen voor de optie waar wij ons het meest comfortabel bij voelden.”

“Als ik straks weer aan het werk ben, neemt WestlandUtrecht Bank contact met me op”, zegt Paul. “Dan bespreken we een betaalbare betalingsregeling, waarmee we onze achterstand weer in kunnen halen.” In de tussentijd bood de bank Peter en Ada een termijnpauze aan. Hierdoor werden de maandlasten tijdelijk lager. Dat gaf precies de adempauze die het stel nodig had.

Maak u zich ook zorgen over uw financiële situatie?

Neem contact met ons op, of lees wat u zelf kun doen.